
10 AUSTRALIAN PRESS COUNCIL NEWS, NOVEMBER 1994

PRESS COUNCIL ADJUDICATIONS

ADJUDICATION NO. 741

The Press Council has upheld a complaint by Brendan Donnelly over a photograph and caption in the Sydney Morning Herald.
The photograph accom panied an article 
("1 billion trees w ill be 3 b illion  short"), 
w hich contended that there w as a w id e  
disparity betw een the num ber of trees 
planted u nder a Federal G overnm ent 
reafforestation program, and those lost 
th ro u g h  h a r v e s t in g  or re m o v a l for  
agriculture.
Mr D onnelly  com plained that the article 
did not im plicate production forestry, 
which he said is based on sustained yield  
to ensure the harvest o f trees is less than or 
eq u a l to  re -g ro w th . H e  th ere fo re  
considered the photograph o f a logger  
working in a NSW  State forest, a n a it s  
caption ("Barking up the w rong tree ..."), 
to oe a "scurrilous m isrepresentation".
Mr D onnelly  wrote a letter to the editor to 
this effect. H ow ever, 3 of its 7 paragraphs 
pilloried the paper for its "prom ulgation  
of environm ental stereotypes". The letter 
was not published.
The Herald rejected Mr D onnelly's claims, 
n o tin g  th a t th e  u se  o f  th e  w o rd  
"harvesting" in the article covered pro­
duction forestry as w ell as agricultural 
clearing, and that forestry plantings had 
been included in its statistical analysis of 
the issue. The article's author agreed that 
a strong contem porary photograph of 
agricultural land clearing w ould  have been  
a more apt choice to illustrate the text, but 
the Herald "didn't have on e on  the day". 
The Council considers these inadequate 
justifications for using an inappropriate 
photograph and, for this reason, upholds  
the complaint.
Regrettably, the Herald d ism issed  Mr 
Donnelly w ith as m uch pique as he had 
shown towards the paper in his letter. It 
described him  as "insufferably rude" and 
as having "an attitude problem".
It d id , how ever, recognise that he had a 
leg itim a te  p o in t o f  v ie w , " h o w ev er  
unreasonable and wrong". The Herald 
su b seq u en tly  p u b lish ed  a letter from  
another reader w hich  m ade the sam e  
points as Mr Donnelly, and w hich, though  
shorter, w as scarcely less vitriolic about 
the paper's alleged bias and journalistic 
standards.
The Press Council acknow ledges that the 
selection of letters for publication m ust 
u ltim a te ly  be at ed ito r s' d iscre tio n . 
H o w ev er , th e  C ou n cil b e l ie v e s  that 
readers' interests are best served w hen  
letter writers and papers alike focus on  
matters of genuine public concern, and 
not on each others' perceived personal or 
professional shortcom ings.

ADJUDICATION NO. 742

In upholding in part a complaint by Rodney Johnstone against The Sydney Morning Herald, the Press Council points out that its principles one and two require newspapers to present news honestly and fairly and to take reasonable steps to ensure the truth of their statements.
A court report headlined, "Man jailed for 
fa lsely  accusing ex -deputy mayor", w as  
published on 6 July 1994 and reported that 
Mr Johnstone had been jailed for one m onth  
on three counts of public m ischief.
O n the sam e day, the n ew sp ap er  w as  
inform ed by an associate o f the com plainant 
that this w as not in fact the case. Mr 
Johnstone had appealed and w as on  bail. 
Fairness required that a correction should  
have been published w hen the new spaper  
w as alerted to a change of circumstance. 
The journalist, in a letter to the Council, 
wrote, 'T he g u y  w as sent to jail by the 
m agistrate and d u ly  taken aw ay b y  the  
Corrective Services people. I don't know  
anym ore than that". H ow ever, Mr Johnstone 
w as released on  appeal from the court cells 
shortly after the hearing, thus m aking the  
H erald's report inaccurate. This aspect of 
the com plaint is upheld.
Mr Johnstone also  com plained  that the  
Herald had w rongly reported him  as the 
sole m em ber of the Burwood Action Group. 
The Council is in no position to rule on  this 
matter. H e further com plained that the 
article had been designed to ridicule and 
discredit him . The Press Council does not 
b e lie v e  th ere  w a s su ch  a d e s ig n  and  
dism isses this aspect o f the com plaint.

ADJUDICATION NO. 743

The Press Council has dism issed a complaint by Brian Ogle about a Ginger Meggs comic strip in The Sydney Morning Herald on 11 July 1994.
Mr O gle claim ed the com ic strip, the them e  
of w hich revolved around the eating of a 
"blow  fly  sanger", w as d isg u stin g  and  
repreh ensib le, particu larly at breakfast 
time.
The new spaper accepted that the strip was 
in poor taste but "delightfully" so and said  
this w as what Ginger M eggs is all about.
The Press Council agrees that the contents of 
the strip w ere not ideal breakfast reading, 
but found that the cartoon w as not so 
excessively  vulgar as to be in breach of any  
of its principles.

ADJUDICATION NO. 744

The Australian Press Council has dismissed a complaint by Bob Ellis that the Manly Daily exhibited bias against him for six months prior to and including 26 March 1994, the period of his Federal by-election campaign for the Sydney 3eat of Mackellar.
H is major com plaints:

• H e said a 26 March front page head­
line, LIBS 'HOME', above a story in 
w h ich  senior Liberals predicted a big 
w in  that d a y  for their candidate, 
Bronw yn Bishop, tended to persuade 
the electorate there w as no point in 
v otin g  for anyone else.

The C o u n cil n o tes  th e h ea d lin e  was 
routine new sp aper treatm ent for such a 
fo r e c a s t-s to r y , th e  q u o ta t io n  m arks 
m aking it clear the statem ent w as by som e­
one other than the paper (as the story itself 
detailed) and b elieves it w o u ld  be so seen 
by the average reader.
It also notes the story itself gav e fair space 
to Mr Ellis' v iew s, differing as th ey  did 
from those o f the quoted Liberals.

•  M r E llis  fu rth er sta ted  ce leb rity  
concerts he organised to aid bushfire 
victim s "went largely unremarked" 
b y  th e  p a p e r , w h ile  a b each  
ap p eara n ce b y  Mrs B ish op  "was 
h u g e ly  em p h a sised  on  th e front 
page".

The C ouncil accepts the n ew sp aper's  
statem ents that (1) it w as careful to seethe  
concert resu lts  w ere  g iv e n  th e  sam e  
coverage as w ere other bushfire appeal 
events and (2) that the picture of Mrs 
Bishop objected to did  not appear in the 
M anly Daily.

• Mr Ellis a lso  com plained that a letter 
h e w rote in response to "a series" of 
letters a ttack in g  him  as a fascist 
b e c a u s e  o f  lin k s  to  V la d im ir  
Z h ir in o v sk y  w a s n ot p u b lish ed , 
desp ite an editorial assurance that it 
w o u ld  b e . It is u n c le a r  w h a t  
happened to the letter, but Mr Ellis 
ignored tw o  further requests b y  the 
paper to resubm it it.

The paper sh ow ed  there w as no series of 
Z hirm ovsky letters; in fact there w as one 
letter and it d id  not describe Mr Ellis as a 
fascist.
O th er  le t te r s  - n u m b er  u n k n o w n ,  
although the new sp aper recalls tw o  - by 
Mr Ellis w ere not published , a lthough a 
length y one b y  his w ife  w as. Similarly, 
says the paper, no letters by Mrs Bishop  
w ere p u b lish ed , a lth ou gh  on e b y  her 
m anager was.
In its answ er to the charge o f bias, the



AUSTRAUAN PRESS COUNCIL NEWS, NOVEMBER 1994 11

paper said it received roughly three tim es 
th e  n u m b e r  o f  le tte r s  d u r in g  th e  
cam paign critical o f Mr Ellis as it d id  o f  
Mrs Bishop but the letters published  w ere  
alm ost equ ally  d iv id ed  Detween those  
critical o f Mr Ellis and those critical o f Mrs 
Bishop.
Mr Ellis' cla im s that the M anly D aily  
tr a n s g r e s se d  s e v e n  P ress  C o u n c il  
principles are rejected.
Mr Ellis a lso  com plained about the new s­
paper's treatm ent of his advertisem ents  
but the Council cannot rule on this aspect 
as advertisem ents do not fall w ith in  the 
Council's charter to deal on ly  w ith  the 
journalistic side o f  publications.

ADJUDICATION NO. 745

The Australian Press Council has dis­missed a complaint by Peter Bubendorf er over an editorial published in the Northside Chronicle on 1 June 1994.
The editorial and a new s story in the sam e 
issue w ere on the subject o f a contro­
versial public h ousing d evelopm ent at 
Shorncliffe, Q ueensland.
Follow ing local protests, the height and 
den sity  of bu ild in gs in the d evelopm ent 
w ere reduced, but Mr Bubendorfer, w h o  
is president o f the Sandgate H eritage 
Action Group, w as quoted in the new s  
story as say in g  the d esign  sh ou ld  be  
further changed to a heritage style.
The editorial, headed "Am icable settle­
m ent is pleasing", said that, as the State 
G overnm ent had show ed  it w as capable 
of com prom ise and b ow in g  to residents' 
w ishes, "anyone w h o still d isapproves  
should  think tw ice about speaking out 
and sh ow in g  their true colours".
Mr Bubendorfer com plained  to the Press 
Council that this last statem ent about "true 
colours" could o n ly  be seen  as referring to 
him , and to another residents' spokesm an  
quoted in the n ew s story. H e said it w as 
not fair com m ent, it im plied  im proper 
m otives to him , and w as a personal attack 
w h ich  reflected on  his character.
The paper, in reply, said the editorial w as  
the N orthside Chronicle's op in ion  on  a 
local issue, and w as not a personal attack. 
It said that the editorial agreed w ith  an 
opin ion  that som e critics o f the d evelop ­
m ent w ill rem ain op p osed  to it regardless 
of com prom ises on  size and design . Mr 
Bubendorfer w as w ith in  h is rights to take 
exception  to the v iew s expressed, and to  
w rite a letter to the editor.
The Press C ouncil accepts that n ew s­
papers have a right to  express editorial 
v ie w s  o n  lo c a l m a tter s . A s  Mr 
Bubendorfer w as not nam ed in the ed ito­
rial h is claim  that he w a s person ally  
attacked is hard to sustain. The Press 
Council believes, as it has frequently said 
in  the past, that a strongly w orded letter 
to  th e  e d ito r  w o u ld  h a v e  b e e n  an  
appropriate response.

ADJUDICATION NO. 746

In upholding complaints against The Sydney Morning Herald and The Daily Telegraph Mirror, the Australian Press Council views with concern the papers' failure to verify or attribute properly state­ments made by the National Parks and Wildlife Service (NPWS). A similar com­plaint against The Australian was with­drawn by the complainant following the publication of a balancing report.
In stories published on 31 Decem ber last 
year all three papers said in headlines and in 
their in trod u ctory  paragraphs that th e  
I n d e p e n d e n t  C o m m iss io n  A g a in s t  
Corruption (IC AC) had, after investigation, 
c lea red  N P W S o fficer s  o f  ch a rg es  o f  
corruption relating to the sm uggling of w ild ­
life and to the kangaroo meat industry.
The fo llow in g  paragraphs d id  correctly  
attribute various statem ents to the NPWS, 
but the opening paragraph and the headines 
w ere bald assertions.
In fact, ICAC w as later reported as saying it 
h ad  in fo rm e d  th e  N P W S th a t o n ly  
allegations referring to the kangaroo meat 
in d u stry  had  n ot b een  su b sta n tia ted . 
A llegations of the NPW S officers being  
in v o lv e d  in  w ild life  sm u g g lin g  w ere  
"subject to ongoing investigation" and a 
report on the matter w as before the ICAC 
o p e r a tio n s  r e v ie w  co m m ittee . T hat, 
according to ICAC, rem ains the situation.
The com plaints against the papers w ere  
m ade b y  R aym ond H oser, w h ose  book  
"Sm uggled - The Underground Trade in 
Australia's Wildlife" carried the allegations 
against NPW S officers. Those allegations 
w ere referred by the NSW  M inister for the 
Environm ent, Chris Hartcher, to ICAC.
In his com plaints, Mr Hoser accepted that 
the papers had published their stories in 
good  faith, basing them  on a press release 
issued  by the NPWS. H e sought from them  
either the publication o f a letter or a report 
co rrec tin g  th e m is-in fo rm atio n  in th e  
original stories.
Som e m onths later, after the Press Council 
had b eco m e in v o lv ed , The A u stra lian  
published a story w hich Mr H oser accepts 
corrected som e asp ects o f  the orig in al 
m is-s ta te m e n ts  and  h e  w ith d r e w  th e  
com plaint against that paper.
Mr H oser's suggested letter w as strongly  
w orded and marked "not to be edited". The 
S yd n ey  M orning H erald and th e D aily  
Telegraph-M irror printed neither the letter 
nor a correcting story, and this failure w as  
the nub of Mr H oser's complaints.
The papers cited legal reasons - Mr Hoser's 
publishers are su ing the NPW S over the 
losses a lleged ly  caused by the NPWS' threat 
to booksellers over the book - for their 
refusal.
The Press Council cannot see w h y  som e  
form o f letter or correcting story could not 
have been negotiated.
T he c o m p la in ts  a g a in st  T he S y d n e y  
M orning Herald and The Daily Telegraph

Mirror are upheld . The NPW S' press 
release w a s in error (the cause o f  which  
the C ouncil has n o  evidence). The papers 
should  either h ave been  extrem ely careful 
to attribute the "cleared o f corruption by  
ICAC" line to the NPW S itself, or checked  
w ith  ICAC directly. The Press Council 
c o m m e n d s  T h e A u str a lia n  for its  
correcting story, h ow ever late it w as.

ADJUDICATION NO. 747

The Australian Press Council has upheld a complaint from Mr Greg McKie about an article in the Herald Sun, entitled "Decrease blamed on female teachers". This article purported to cite Mr McKie's Master of Arts thesis on reasons for the decline of sport and physical education in Victorian schools. The article opened with a paragraph which read "An increase in female and older teachers has been blamed for the decline of sport and physical education in schools".
Throughout the article Mr McKie and his 
th es is  are referred  to  and  th ere are 
apparent quotations from the thesis.
Mr McKie com plains that none of the com ­
m ents a ttr ib u te  to him  actually came from 
his thesis. H e claim s that the thesis has 
only  just been subm itted and that he never 
supplied the new spaper w ith  a full copy of 
that thesis. Mr McKie had apparently 
faxed a copy of an article w hich he had 
p rep a red  for th e  V ic to r ia n  C ricket 
Association to the paper after a phone 
request from  the journalist w h o prepared 
the sto iv . That article w as not a synopsis  
of the thesis. Apparently the article did  
contain other reasons for the decline in 
o rgan ised  team  sport in  govern m en t  
secondary schools.
According to Mr McKie, there w ere other 
errors contained in  the article in  relation to 
his involvem ent in sporting organisations. 
Mr McKie claim s that he contacted the 
new spaper on a num ber o f  occasions in 
writing and by phon e and that the new s­
paper nad not responded.
T he n e w sp a p e r  c la im s  it has no  
k now ledge of an earlier complaint and 
says the reporter has no recollection of Mr 
McKie telling him  the material he faxed 
w as a copy of som e other subm ission and 
not a synopsis o f his thesis. There remains 
a d is p u te  as to  w h e th er  Mr M cK ie 
contacted the new spaper independently  
o f  th e  re q u est  from  th e  jo u rn a list  
preparing tne story.
The thesis referred to in the newspaper 
a r tic le  c o n ta in s , a c co rd in g  to  th e  
com plainant, a num ber o f theories to 
explain the decline in organised school 
sport. From w hatever material the new s­
paper had, it selected one aspect only and 
featured that. W hile that particular theory 
m ay have been topical, the manner in 
w hich the article has been prepared could  
be regarded as dam aging to the reputation 
or interests of the complainant. Tne new s- 

aper did not correct any m isconceptions 
y publishing subsequent letters from Mr 

McKie, w hich  indicated the broader range 
of his study.



12 AUSTRAUAN PRESS COUNCIL NEWS, NOVEMBER 1994

ADJUDICATION NO. 748

The Press Council has upheld in part a complaint by G M Niall against the Melbourne Age over an editorial headed 'The media barrens".
The leader, published  on  23 April 1994, 
w as highly critical o f  a Senate print m edia  
inquiry, branding it "a p olitica l soap  
opera" and "a slan gin g  match". To quote  
the paper's execu tive editor, the paper 
m ade "an unfortunate reference" to Kerry 
Packer's appearance before the H ou se of  
Representatives select com m ittee (not the 
Senate inquiry), w h ich  later on  he d e­
scribed as "a relatively m inor m uck-up".
N evertheless, the reference to the w rong  
inquiry w as u sed  to back up strongly the 
leader's h igh ly  critical tone.
S ix  d a y s  la ter , h o w e v e r ,  T h e A g e  
published a m uch longer article b y  the 
chairman of the Senate inquiry, Senator 
Richard A lsto n . U n d er  th e h ea d lin e  
"getting it w rong in print just confuses the 
debate", Senator A lston strongly criticised  
The A ge leader and the confusion  in it.
U ndoubtedly Senator A lston set the record 
straight on  the tw o  inquiries. The Press 
Council b elieves it w o u ld  have been in 
keeping w ith  the paper's reputation if it 
had a d d ed  a fo o tn o te  to th e  article  
adm itting to the m istake.
The confusing of the tw o  inquiries w as, in 
the Press Council's v iew , m ore than "a 
minor m uck-up", but this w as corrected  
by the Senator A lston  article. The v iew s  
expressed in the leader continue, says the 
paper, to be its position  w ithout recourse 
to the w rong inquiry.
The Press C ouncil u p h o ld s the com plaint 
that the paper failed to publish  a direct 
correction; the publication o f  the Senator 
Alston article w ent som e w a y  to m ake the 
correction, but not far enough.
A p e r ip h e r a l m a tter  ra ised  in  th e  
com plaint w as the leader's u se o f  the 
phrase "the sum m on in g  o f  editors and  
new spaper executives" to appear before 
the Senate com m ittee w h en , in fact, said 
Mr Niall, they appeared voluntarily. Since 
the invitation to appear before a Senate 
com m ittee can reasonably be interpreted  
as a sum m oning, but not a sum m ons, this 
aspect o f the matter can be left to rest.

ADJUDICATION NO. 749

The Australian Press Council has dismissed complaints by the NSW Police Service against the Ulawarra Mercury over the newspaper's treatment in 19 separate articles of the violent death of four members of one family.
M any o f the articles w ere on page one, 
som e w ere a ccom p an ied  b y  d eta iled  
photographs o f the dead  fam ily, tw in  girls 
ag ed  th ree  m o n th s , a s ix  y e a r  o ld  
daughter and their m other, and m ost

speculated on w h ose hand cut their throats. 
In its com plaint, the Police a lleged  the 
Illawarra M ercury had breached five o f the 
Press Council's principles. In adjudicating, 
the Press Council exam ined them  one by  
one:
(1) That the paper had not presented news and  com m ent "honestly and fairly"  and had not resp ec ted  the p r iv a c y  an d  s e n s ib ilitie s  o f individuals.
In covering a m ass killing of great public 
interest in the local com m unity, the paper 
u n earth ed  m an y  d eta ils  from  its o w n  
sources, and there w as no evidence that it 
w as w rong or unfair in any detail. That the 
police, for their ow n doubtless legitim ate  
reasons, refused officially to g ive out any  
but the barest details about the slayings, is 
no reason for them  to find fault w ith a n ew s­
paper determ ined to unearth the facts any  
w ay. There is also no ev idence that the 
privacy of individuals w as unreasonably  
invaded. Relatives w illin gly  gave inter­
v iew s and the fam ily invited the paper into  
th e church to take ph otograp h s at the  
funeral service.
(2) That the newspaper had not taken "all reasonable steps" to ensure the tru th  of its  statem ents.
O n the contrary, the paper in this case  
appears to have gone to exceptional lengths 
to get the facts nght.
(3) T h at i t  d id  no t id e n tify  ru m o u r and  unconfirmed reports as such.
N ot on ly  w as speculation clearly identified  
as such, but bylined opin ion  articles about 
the case w ere clearly identified as such.
(4) That, w hile new spapers are en titled  to advocate their view s stron gly  on controversial issues, this one could have treated its readers un fairly  by  d istortion , m isrepresentation or suppression of relevant facts.
A gain , there w a s no ev id en ce  that the  
Illawarra M ercury transgressed in this area.
(5) That the paper lapsed into breaches of taste so repugnant as to bring freedom  of the press into disrepute or be extrem ely offensive to the public.
The Police com plained under this heading  
g en era lly  ab o u t th e artic les and m ost  
specifically about the m ulti-page coverage 
of th e funeral, in clu d in g  tw o  p a g es  of  
pictures and a page on e colour photograph  
of the bereaved father bending over the 
b od y o f one o f his daughters.
A cknow ledging that senior executives had 
agonised over the decision to run the story 
the w ay  it did, the new spaper said that an 
im portant point in its decision w as that the 
fam ily had invited the paper to take photo­
graphs inside the church at the funeral.
Taste is a concept about w hich it is difficult 
to lay d ow n  strict guidelines. Som e readers 
w ere offended b y  the page on e photograph  
and com plained to the new spaper, but no 
c o m p la in ts  ca m e from  th e  fa m ily  or 
relatives. G iven the circum stances of a 
trau m a tic  loca l s to ry , o b v io u s  p u b lic  
interest in it, the continuing hunt for the 
killer and the attitude o f the fam ily, the 
Press C ou n cil d o es  not accept that its 
principle regarding taste w as breached.

ADJUDICATION NO. 750

The Press Council has upheld in part a complaint by Rick Boatswain against the Illawarra Mercury and has dismissed a complaint on a related matter against the South Coast Register.
The com plaints arose out o f reporting by  
the Illawarra M ercury and the South Coast 
Register in relation to the death o f Leeanne 
Boatsw ain, the sister o f  the com plainant. 
T h e r e p o r tin g , it w a s a l le g e d , w a s  
im proper and b latantly irresponsible; and 
that the fam ily, apart from being distressed  
b y  th e rep o rtin g , had b een  "und u ly  
exposed  to a m ultitude of sensationalist 
m edia reports".
The Illawarra M ercury, in its ed ition  o f 30 
N ovem ber 1993, reported the death of  
Leeanne Boatsw ain, an invalid  pensioner, 
under the h ead lin e "Disabled w om an, 27, 
slain - N ow ra Murder". The thrust of the 
com plaint w as that, at the tim e, the cause 
of death had not been  established by the 
police authorities and that the new spaper  
w a s th ere fo re  d ra w in g  a co n c lu s io n  
"based u pon  their ow n  prognosis". The 
new sp aper w a s a lso  said to b e factually 
inaccurate in reporting that the police were 
interview ing "potential m urder suspects". 
It w as further a lleged  that the new spaper  
had c a u se d  d is tr e s s  b e c a u se  it had  
id en tified  th e d ea d  p erson  before all 
relevant m em bers of the fam ily  had been  
inform ed.
The com plaint against the South Coast 
Register w as directed at the "perversely 
o ffe n s iv e "  p h o to g r a p h  w h ich  
accom panied a report o f  the death in its 1 
Decem ber 1993 edition .
The hearing o f the com plaints w as held in 
abeyance, at the M ercury's request, until 
the com p letion  o f the official inquest.
The C ouncil u p h eld  the com plaint against 
the h ead line in the Illawarra M ercury on  
the grounds that it w as not substantiated  
b y the b od y  o f  the story, w h ich  noted, 
am on g other th in gs, the p ossib ility  of  
death b y  an ep ileptic fit.
The Illawarra M ercury had published  the 
nam e o f the d eceased  in the belief that it 
had b ee n  c le a red  b y  th e  p o lic e  for 
publication. If an error had occurred on  
this occasion , it w as attributed to an  
" u n fo r tu n a te  b r e a k d o w n  in  
com m u n ication  som ew h ere  a lon g  the  
line". The C ouncil accepts the assurance 
of the paper that it is not their policy  to be 
recklessly indifferent w h en  publishing  
nam es of d eceased  people. H ow ever, the 
Council is not convinced  that the n ew s­
paper had taken appropriate steps to  
ensure that th e authorities had cleared the 
nam e for publication. This aspect o f the 
com plaint against the Illawarra M ercury 
is also upheld.
The C ouncil d oes  not accept the con­
tention  o f th e com p la in an t that the 1 
D ecem ber photograph w as "extrem ely 
repugnant". The com plaint against the 
South Coast Register is thereby d ism issed .



AUSTRALIAN PRESS COUNCIL NEWS, NOVEMBER 1994 13

ADJUDICATION NO. 751

The Australian Press Council has considered a complaint by a reader, John Kincaid, about what he saw as a slur in the Cold Coast Sun on British First World War performance and the paper's failure to print his letter on the issue or to apologise.
In the issu e before A n zac D ay 1994, the 
w eekly paper published an interview  with  
the son of on e of four brothers w h o  had 
enlisted in the First W orld War. The son  
w as quoted as saying, “they (the British) 
looked on  the Australians, the Indians 
too, as gun  fodder".
Mr. Kincaid wrote a v igorous letter a w eek  
later d efen ding the British and quoting  
s ta t is t ic s  d e m o n s tr a t in g  th e  h u g e  
ca su a ltie s  th e  B ritish  su ffe red . H e  
co m p la in ed  that th e  le tter  w a s  n ot  
published and alleged  the new sp aper had 
breached several Press Council principles, 
including failure to take all reasonable 
steps to ensure the truth of its statem ents, 
and failing to redress m aterial dam aging  
a group of p eop le (the British).
T he n e w sp a p e r  sa id  it c o n s id e r e d  
publishing the letter but, by the tim e it 
arrived and could have been printed, it 
w ould  have been tw o  or three w eek s after 
the original story. In v ie w  o f the fact that 
the issue o f the British generals' attitudes 
to A u stralian  (and Indian  and  other  
colonial and dom inion  troops) had been  
w id ely  canvassed over m any years, it 
believed  there w as no usefu l purpose in 
publishing the letter.
The Press Council has a strong policy  
encouraging new sp apers to provide as 
m uch space as possib le for readers w ho  
reasonably believe publications have erred 
or p r o v id e d  in s u ff ic ie n t  b a la n ce  in  
reporting an issue.
In this case, having regard to the im ­
possibility of printing all readers' v iew s, 
the Press Council b elieves the new sp aper  
r e sp o n s ib ly  u sed  its  r ig h t o f  le tter  
selection. As the ed itor pointed out, the 
quote in the original story did not cast any  
slur on the fighting qualities o f any o f the 
troops, but referred on ly  to the w ay  they  
w ere used.
The com plaint is d ism issed .

ADJUDICATION NO. 752

The Press Council has dismissed a complaint by Bret Christian over an article appearing in the Local News Cottesloe on 2 February 1994.
The article, titled "Mates feud over pub," 
contended tw o  form er co lleagu es, the 
proprietor of Post N ew sp ap ers Pty Ltd, 
Bret Christian, and the proprietor of the 
Cottesloe Beach H otel, Peter Eakins, had 
"fallen out" over an application b y  Mr 
Eakins to extend the hotel s trading hours.

Mr Christian, w h o lived near the hotel, w as 
am ong 86 local residents objecting to the 
extension of hours. H e com plained the 
article contained inaccurate and em otive  
references to him  and had breached seven  
principles o f the Press Council.
They included requiring a new spaper to 
present n ew s h o n estly  and fairly w ith  
respect for the privacy and sensibilities of 
individuals and take all reasonable steps to 
ensure the truth of its statem ents.
In a letter to the Council, Mr Christian  
com plained the article w as tailored and 
distorted to fit a particular set o f prejudices. 
The basis of his com plaint w as the coverage  
b y the Local N ew s Cottesloe of an adjourned 
h ea r in g  b e fo r e  th e  L iq u or L icen s in g  
A uthority to w hich Mr Christian had given  
evidence.
Mr Christian had sought the publication of 
an apo logy but this has been rejected by the 
Local N ew s C ottesloe on  the grounds that 
the terms set out by Mr Christian w ere 
"untrue, defam atory and m alicious."
The author of the article contended the  
article w as "supposed to be a bit o f fun", and  
people he had show n it to had found it 
am using or funny. "What w as m eant as a 
sim ple piece o f light-heartedness did  in fact 
am use a great m any people," the author 
said. "In fact, som e found it uproarious."
The p eo p le  d iscussed  in the article are 
public figures in the area and the new spaper  
w as entitled to publish a story com bining  
their background with the issues involved  
in the Licensing Authority hearing.

ADJUDICATION NO. 753
Dr Simon Chapman and Prof Richard Taylor have complained to the Press Council that a P P McGuinness column in The Australian contained gross mis­representations of the actual risk of getting lung cancer in Australia today. They refer in particular to the following paragraph in his column:

"It is surely true that smoking increases your chances of getting lung cancer. But if, say, the increase is 100 per cent, and the probability of lung cancer is one in a hundred, this only means an increase of the probability from 1 per cent to 2 per cent. It can be perfectly sensible to consciously take such a risk.... But smoking is a lot safer than driving a car."
T hey have presented detailed  scientific  
papers w hich they say dem onstrate that Mr 
M cG uinness's statistical conclusions are not 
true. They believe it is likely m any sm okers 
w h o read his colum n m ay take comfort from  
th ese  w o rd s, p erhaps ev en  d e la y in g  a 
decision  to g ive up  sm oking.
Mr M cGuinness, through his editor, says his 
colum n, headlined "Warning: d efen ding  
sm oking dam ages your credibility", w as 
about the behaviour of the anti-sm oking  
lobby. He says he does not sm oke and 
disapproves of the practice. H e sought to

criticise w hat he sees as "the intolerance, 
arrogance and cen soriou sn ess of anti 
sm oking propagandists, and their belief 
that both  the d egree o f risk in active 
sm ok in g  and th e p roven  ill-effects of 
passive sm oking are firm ly established". 
H e says the com plainants are saying he 
should not be perm itted to express v iew s  
on, or interpretations of, the evidence.
The council is not a scientific b od y and is 
unable to rule on  w hether the conclusions 
draw n b y  either the com plainants or Mr 
M cG u in n ess  are correct. It can n ot  
therefore uphold  the complaint.
The readers of new spapers are entitled to 
b e in fo r m e d  on  th e  is s u e s ,  an d  
particu larly on  the v iew s o f  em inent 
sc ien tists  on  m atters o f  con sid erab le  
public interests.
Letters w ere sent b y  Dr Chapm an, on 
behalf o f the Cancer Council, as w ell as 
from the Heart Foundation: they were 
not published . The Australian says that it 
h as ru n  e x h a u s t iv e  le tter s  p a g e  
correspon dence protesting against Mr 
M cG u in n ess's  p o s it io n  each  tim e he  
tackles the issue.
W hile the particular letters in question  
w ere not published , a very large am ount 
of m aterial on the dam age o f sm oking has 
appeared in The Australian.

ADJUDICATION NO. 754

In adjudicating on a complaint by The Eros Foundation against The Herald Sun, the Press Council restates its opinion that newspapers have a duty to ensure balance in matters of public debate.
T he co m p la in t  m a k es a n u m b er o f  
allegations. The C ouncil has focused on  
tw o  major concerns as identified by the 
complainant:

(i) that the new sp aper in its reporting 
w as biased against the sex industry; 
and

(ii) that an article su p p lied  by the  
com plainant to the new spaper w as 
n o t p u b lis h e d , co n trary  to  an  
alleged  "promise" to do so b y  the 
new spaper.

In relation to (i), the com plainant draws 
attention to articles, editorials, cartoons 
and the im balance in letters to the editor 
over a tw o  year period, w ith  104 out of 106 
such letters "expressing derogatory or 
degrading statem ents about people w ho  
work in the sex industry". The new s­
paper d isputes that it is biased against the 
sex industry. It claim s that its editorials, at 
one tim e or another, have been critical o f 
ev ery  indu stry , in clu d in g  the m ining  
industry, the forestry industry and the 
racing industry. W here appropriate they  
have also praised these industries.
The new sp aper m aintains that it adopts a 
resp on sib le  approach to d iscu ssin g  a 
subject-m atter and points out that the 
n ew sp a p er  so m e  years a go  had run  
editorials advocating the legalisation of



14 AUSTRAUAN PRESS COUNCIL NEWS, NOVEMBER 1994

brothels. A t the sam e tim e, they had  
advocated that governm ents should  pay  
a tte n t io n  to  th e  c o n c e r n s  o f  lo c a l  
r e s id e n ts , a n d  h ad  a ls o  e x p r e s s e d  
concerns about the processes b y  w hich  
brothels obtained perm its. It d en ies that 
articles in the new sp ap er constitute an 
o n g o in g  c a m p a ig n  a g a in s t  th e  sex  
industry, that its reporters are directed as 
to  h o w  th e y  s h o u ld  w r ite , or th at  
cartoonists are instructed w hat to draw. 
The new sp aper also points out that it does  
not rece iv e  m a n y  le tters  su p p ortin g  
activities relating to  the "sex industry7 . 
The allegation o f bias, in the Council's 
view , is  not m ade out, and this aspect o f  
the com plaint is d ism issed .
On issues o f interest and im portance to 
the com m unity, it is legitim ate for a n ew s­
paper to express strong v iew s. W here 
such airing o f  v ie w s  im p in ges on  the 
interests o f members o f the com m unity it 
is not unreasonable to expect a n ew s­
p a p er  to  p r o v id e  o p p o r tu n it ie s  for 
responses to be published . Determ ining  
w hat responses shou ld  be published  is a 
matter of d iscretionary judgm ent on  the 
part o f  th e  n ew sp a p er , p ro v id ed  the  
d is c r e t io n  is  n o t e x e r c is e d  in  an  
u n r ea so n a b le  m a n n er. W h eth er an  
undertaking or "promise" w as m ade by  
the new sp aper to  publish  a response from  
the com plainant is im m aterial for, in this 
case, the C ouncil is o f the v iew  that, g iven  
the nature of the article provided b y  the 
com p lainant, th e  d iscretion  has been  
exercised reasonably.
Nevertheless, the Council believes the news­
paper could have negotiated with The Eros 
Foundation tow ards the
submission of a publishable article. To the 
extent that it did not, the complaint is upheld.

ADJUDICATION NO. 755

The Press Council has upheld in part a complaint by John Dobinson against The Melbourne Weekly.
The origin o f  Mr D obinson's com plaint 
w as an item  in "Round the Town", a 
co lu m n  w r itte n  in  h u m o r o u s  v e in ,  
published in June 1993.
The item  stated that The A ge new spaper  
had refused to  a llow  M r D obinson, aged  
39, to  sit for a cadet selection com m ittee  
e x a m in a t io n  a s  th e  a g e  lim it  for  
candidates w as 26. The item  said Mr 
D obinson had taken the paper to the Equal 
O p p o rtu n ity  C o m m issio n  w h ich  had  
fou n d  T he A g e 's  p o s it io n  " perfectly  
reasonable".
The item  w en t on  to  say  Mr D obinson had 
been the subject o f  A g e stories in October 
1992 a s  th e  fo u n d e r  o f  th e  B o lte  
M ovem ent, an alliance o f  conservative  
state election candidates "who dispersed  
w h en the Liberal party objected" to the 
party's nam e.
Mr D obinson's concern w ith  th e factual 
matters in The M elbourne W eekly item  
w as in tw o  parts. First he stated the paper

w as in error b y  referring to th e Equal 
O pportunity C om m ission - he had in fact 
approached the H um an Rights and Equal 
O pportunity Com m ission for a m eeting w ith  
The A ge. The m eeting, how ever, took place 
in the Equal Opportunity Com m issionboard  
room  as th e H REO C d id  not h a v e  a 
M elbourne office. The C om m ission offered  
further conciliation, but did not m ake a 
finding on the matter, as the paper asserted. 
Secondly, Mr D obinson claim ed the nam e of 
his m ovem ent w as not dropped because of 
pressure from the Liberal Party, but in 
deference to the w ish es o f  the late Sir H enry  
Bolte's brother. H e also said that the paper 
had m ocked him.
Mr Dobinson expressed his concern to The 
M elbourne W eekly and suggested a fo llow ­
u p  article or publication of a letter, but 
neither course w as accepted by the paper. 
In Septem ber 1993 Mr D obinson decided  to 
let his original com plaint to the Council 
lapse but he continued to correspond with  
the M elbourne W eekly in an attem pt to get 
a clarification printed. H e sent the paper a 
length y "correction" w ith  a request that it be  
p u b lish ed . T he ed ito r -in -ch ie f o f  The 
M elb ou rn e W eek ly  rep lied  sa y in g , in  
principle, he w ould  have no problem  w ith  a 
120-word clarification and requesting a draft. 
Mr D obinson says he sent a "correction" of 
that length in early 1994.
In th e even t, after a further ex ch an g e  
betw een Mr D obinson and the paper, The 
M elb ou rn e W eek ly  p u b lish ed  its o w n  
clarification of the original article in its 31 
M ay 1994 issue.
After consultation with his legal advisers, 
w hich  delayed hearing of his com plaint, Mr 
D obinson m ade a formal com plaint about 
th e  to n e  and  co n te n t o f th e  31 M ay  
clarification.
The Press Council is o f the opinion that, 
w h ile  th e orig in al article o ffen d ed  Mr 
D obinson, it did not g o  so far as to disparage  
or m ock him . Further, Mr Dobinson h im self 
decided to let the original com plaint lapse 
and, leaving aside an unrelated article in the 
Decem ber issue of The M elbourne W eekly 
w hich annoyed him  and caused him  to 
renew  his com plaint, the paper has not 
deliberately aggravated the sense o f offence 
felt by Mr Dobinson. H ow ever, the 31 May 
c la r if ic a t io n  d id  n o t a d d r e ss  a ll th e  
questions of fact related to the cadetship - 
specifically that there had been no finding  
m ade b y  the HREOC. A lthough the Press 
Council does not b elieve that the tone of the 
clarification  d isp araged  or m ock ed  Mr 
D obinson, the paper did  not adequately  
address this m atter o f fact and, to  that 
extent, the com plaint is upheld.
A good  deal o f correspondence m ight, h ow ­
ever, have been avoided  if the paper had 
prom ptly and form ally acknow ledged Mr 
D obinson's first letter o f com plaint.

ADJUDICATION NO. 756

In upholding a complaint against The 
Australian, the Australian Press Council

reiterates its concern that newspapers should exercise great care in composing headlines and the words on promotional posters.
D enis M cCorm ack com plained that the 
headline "PM puts the brakes on  migrants" 
above a 6 M ay 1994 p age on e story on  the  
future migrant intake, and sim ilar w ords  
on posters ou tsid e new sagents, breached  
th e  P ress C o u n c il p r in c ip le  a g a in st  
distorting facts in text or headlines.
A s th e sto ry , in c lu d in g  its  o p e n in g  
p a r a g ra p h , a c c u r a te ly  re la te s , th e  
governm ent w a s in fact increasing the 
m igrant intake, if m oderately, from the 
previous year's level.
In its defence, the new sp aper argues that 
its readers w o u ld  b e  "w ell inform ed  
enough" to understand that the headline  
indicated that Australia w ou ld  not be 
g o in g  b a ck  to  " tr a d it io n a lly  h ig h  
im m igration levels".
The story certainly explained  the point. 
The fact is, h ow ever, that the headline and 
p o s te r  d id  n o t . T h ey  w e r e  b o th  
inaccurate.
Mr M cCormack w rote a sharply w orded  
b u t r e la t iv e ly  b r ie f  le tte r  to th e  
new spaper, w h ich  d id  not publish  it.
For the sake of readers, m any o f w hom  do  
not have expert k n ow led ge of such major 
p u b lic  is s u e s  a s  im m ig r a tio n , a 
negotiated version  o f the letter should  
h ave been published .
Better still, m ore care should  originally  
h ave been taken in com p osin g  the head­
line and poster, especially  g iven  that The 
Australian had chosen to m ake the story  
the lead item  in  the paper that day.

ADJUDICATION NO. 757

The Press Council has upheld a complaint against The Age, Melbourne, about a brief column piece under the 
headline "Welsh choir is the only one made in Japan". It publicised what The Age called the "9th Festival of Welsh Male Choirs",
The article w as w rong in that it w as a 
festival o f m ale choirs w h ile  the headline 
an d  first m en tio n  in  th e  text o f the  
Japanese choir incorrectly described both  
as W elsh.
W al D a v ie s ,  w h o  s u p p lie d  th e  
inform ation to The A ge, com plained to 
the Press C ouncil after a letter he wrote 
w as not published .
T h e C o u n c il  u p h o ld s  Mr D a v ie s '  
com plaint that The A ge w as careless in 
reporting that the choir and the festival 
w ere "Welsh" (and the consequent tone  
o f the article) w h en  publicity  material 
clearly sh ow ed  this w a s not the case and 
b elieves The A ge sh ou ld  have published  
e ith e r  h is  le tte r  o r  an  a p p r o p r ia te  
correction.



AUSTRAUAN PRESS COUNCIL NEWS, NOVEMBER 1994 15

ADJUDICATION NO. 758

The Australian Press Council has dis­missed complaints made by David Simpson about three articles which ap­peared in The Sydney Morning Herald on three separate days in April this year.
O ne o f the articles w as a by-line colum n  
piece by com m entator Gerard H enderson. 
A n oth er w a s a b y-lin e  article b y  the  
H erald's European correspondent, Peter 
Ellingsen. The third w as a straight report 
from London about statem ents attributed  
to th e  A rchbishop  o f C anterbury, Dr 
Carey.
What linked these com plaints - in fact, at 
the heart o f these com plaints - w as Mr 
Sim pson's v iew  that these articles w ere  
c o n sis te n t  ex a m p les  o f  th e  H era ld 's  
"anglophobia", d ishonest propaganda to 
denigrate Britain, and that they contained  
m isrepresentations and distortions o f fact. 
The com m entary by Gerard H enderson  
w a s m a in ly  in p ra ise  o f  A u stra lia 's  
m ulticultural successes. It noted that a 
British-born journalist, w h o had spent 
years reporting on  Australia for the BBC 
and T he Tim es, had m ade a TV d ocu m en ­
tary outlin in g  th e virtues o f Australia's 
m igration program s and noting that the 
Japanese G overnm ent w as exam ining the 
Australian success as a p ossib le m odel for 
assistin g  m inorities in Japan.
The final paragraph o f a long article con­
tained the on ly  reference to Britain. It 
su ggested  that any Australian w h o b e­
liev ed  im m igration and m ulticulturalism  
w e r e  at th e  r o o t o f  a ll A u str a lia 's  
problem s "should have a look  at contem ­
porary Britain. It has few  im m igrants and  
no m ulticultural program s. Yet Britain is 
a nation in m anifest decline".
Mr Si m pson contended this w as not a fact 
but w a s "the v ie w  o f som eone w ith a w ell 
established racist v iew  .
The Press Council finds, to the contrary, 
that it w as the honest and fair v ie w  o f a 
noted  com m entator, and that, th ou gh  
these v iew s m ight not suit everyb ody, the 
Press Council asserts the fundam ental 
right o f free expression and the contest of  
ideas as a norm al responsib ility  o f the 
press.
As to the article b y  Mr Ellingsen, he w as  
d escr ib in g  th e m a la ise  o f  B ritain  as 
perceived b y  the British th em selves, the 
grow th o f poverty and violence, and the  
increasing level o f  concern about these  
issues.
It w ould  be odd indeed , in the v ie w  of the 
Press Council, if issu es constantly aired 
by major British com m entators and w id ely  
discussed in British new sp apers should  
som ehow  be forbidden territory for an  
Australian new spaper.
Mr Sim pson's third com plaint is that an  
article in the H erald, reporting an article 
in Britain's Daily Telegraph, w as not an 
accurate account o f com m ents by the Arch- 
b ish o p  o f C a n terb u ry  an d  th at th e

headline w as an inaccurate representation  
of the Archbishop's remarks.
The Archbishop w as reported as saying that 
Britain w as now  "an ordinary little nation" 
w ith  d eep  class d iv ision s and m ediocre  
education, had lost m uch o f its naval and air 
strength, and w as a fragm ented, d iv ided  
society n ow  largely isolated in the world.
The Herald heading was: "UK a nobody, 
prelate laments".
T he P ress C ou n cil fin d s no reason  to  
condem n this heading and accepts the v iew  
of the Herald that it had no reason at the 
tim e to doubt the veracity o f the report by  
The D aily Telegraph in London.

ADJUDICATION NO. 759

The Australian Press Council has upheld in part a complaint by a minor against The Newcastle Herald over the reporting of an accident in which she was involved.
The story, published on 12 February 1994, 
w as headed "Am azing survival o f teenager 
run over by coal train". It gave a detailed  
account of h ow  the 14-year-old girl had 
been walking along the railway line and had 
been struck by a fully laden coal train. She  
had survived by "a one in a m illion chance", 
though she received a fractured skull and  
lacerations to the head.
The paper gave the girl's age and school 
(including the Year she w as in), and pro­
vided  a diagram  of the location of her hom e  
in relation to the scene of the accident. It 
illustrated the story w ith an artist's im pres­
sion show ing a girl w alking along a railway  
line with a train bearing dow n on her.
The com plainant claimed that the story w as  
in breach of Press Council principle 1, w hich  
provides for respect for the privacy and  
sensibilities of individuals in reporting news; 
and of principle 2, which obliges n ew s­
papers to take steps to ensure the truth of 
their reports, in that a statem ent that she w as  
intoxicated was not confirm ed by m edical 
staff or fam ily m embers. H ow ever, the story 
had quoted police & a Freight Rail spokes­
w om an as saying the girl w as intoxicated.
The girl says that the story has caused much  
anguish and dam aged her reputation with  
her school and her peers.
The Press Council believes The N ew castle  
H erald w as fu lly  entitled  to report the  
accident, as the survival o f a person struck 
by a train is a new sw orthy event.
H ow ever, it believes that, in v iew  o f the 
girl's age and the circum stances o f the  
a c c id e n t , sh e  sh o u ld  n ot h a v e  b een  
identified. To the extent that she was, the 
com plaint is upheld.

ADJUDICATION NO. 760

The Australian Press Council has dismissed a complaint against The Daily Liberal newspaper in Dubbo, NSW, regarding an

editorial about a private contractor's proposal to carry out recycling for Dubbo City Council.
The ed itoria l on  4 M ay 1994 said, in  
essence, that the city  council should  reject 
the on e and a half p age proposal because 
it w as short on  detail and because the 
recycling operation had not been put to 
tender as required b y  law .
Brian Abbott, financial ad v isor to the 
board o f d irectors o f  T he W esthaven  
Association, w hich subm itted the proposal 
through an associated  com p any, com ­
plained that the editorial m isrepresented  
th e  d o c u m en t b y  co m p a r in g  it to  a 
detailed response to a tender. H e said the 
c o m p a n y  n a d  m e r e ly  p r e se n te d  a 
business proposition  quoting  a price for a 
service, a fairly straightforw ard and usual 
procedure in the b u sin ess w orld .
Mr Abbott said, in a letter h e w rote to the 
ed ito r  e ig h t d a y s  a fter th e  ed itoria l 
appeared, that the new sp ap er should "set 
the record straight".
H ow ever, the Press C ouncil b elieves the 
editorial w as fair com m ent on a matter 
in vo lv in g  public m oney, and the new s-

president o f  The W esthaven Association, 
John Tunks, responding to  the editorial 
on 13 M ay 1994.

ADJUDICATION NO. 761

The Australian Press Council has dismissed a complaint from the Hon. Ian Causley, the Minister for Agriculture and Fisheries and Minister for Mines. In "An open letter to the people of Grafton" dated 14 June 1994, Mr Causley had sought to explain the Grafton Hospital budget. He sent it to the newspaper which reported it in some detail, with extracts, on the front page on 15 June 1994. The editor stresses it was not a letter to the editor, and there was no request that it be published in full.
On 18 June the D aily Exam iner published  
an o p en  letter a c co m p a n y in g  a n ew  
report w h ich  expressed  concern about the 
level o f funding at the hospital. The 11 
signatories, including the editor, indicated 
that if funding w ere not increased they  
w ou ld  not be able to support M r Causley 
at the next election.
Mr C a u sley  says th e  D a ily  Exam iner 
should  have revealed that the editor had 
instigated and largely w ritten th e  letter. 
The editor says he had w ritten  a first draft 
in response to a request from  a prom inent 
m em ber o f  the com m unity . This was 
d e v e lo p e d  in to  a f in a l v e r s io n  in  
collaboration w ith  another person. Both 
w ere signatories to th e letter. The editor 
invited other com m u n ity  leaders to sign  
and he w as, in fact, on e o f  the signatories, 
describing h im self in th e op en  letter as 
editor.



16 AUSTRAUAN PRESS COUNCIL NEWS, NOVEMBER 1994

The Council's principles p rovid e that a 
new spaper is entitled to advocate its ow n  
view s provided that fact and op in ion  are 
distinguishable and relevant facts are not 
suppressed. The Council b elieves that 
readers w ould  have had no d ifficulty in  
distinguishing betw een the facts and the 
new spaper's editorial line. W hile the 
new spaper w as under a clear obligation  
to d isclose that it w as partisan in the 
debate, this w as effected b y  the editor  
appending his signature to the letter.
The new spaper w as under no obligation  
to set out further details o f  the editor's 
role. M oreover, the Council b elieves that 
both sides of the debate w ere adequately  
represented to th e readers in  the tw o  
editions.

ADJUDICATION NO. 762

The Press Council has dismissed a complaint from Gareth Smith against an article in The Canberra Times on 25 August 1994 which dealt with, in part, a demonstration at the Indonesian  Embassy in Canberra in which he had participated.
Mr Smith and his co-protester had climbed  
tw o colum ns of the em bassy building, 
unfurled a banner, and rem ained there 
tw en ty m inutes.
In the article, published tw o  m onths after 
the protest, The Canberra Tim es reported  
Indonesian officials as com plain ing about 
"attacks on  In d on esian  property"  in  
Australia. The article further noted that in 
one o f the recent incidents "the Republic's 
C anberra em b a ssy  w a s attack ed  b y  
protesters in June .
Mr Smith objected to the u se o f the word  
"attack". H e  com plained that the word  
suggested "terroristic connotations".
H ow ever, the Press Council believes the 
word "attack" does not necessarily have 
this connotation and in its com m on usage  
w as an acceptable w a y  to describe Mr 
Smith's actions.
Further, it w as clear from tw o previous  
reports on  the protest in  The Canberra 
Tim es that violence or obstruction w ere  
not involved .

ADJUDICATION NO. 763

On 2 August 1994, The Courier-Mail's Business Editor reported Schroders' latest six-monthly financial review and forecast with the headline, "Official rates may leap", followed by a text which began, "Official interest rates could more than double in the next 18 months, sending home mortgage rates soaring..."

M u rray  S im p so n  c la im s  th e  a r tic le  
transgresses Press Council principles w hich  
require new spapers to present n ew s and  
com m ent honestly  and fairly; to take steps 
to ensure the truth o f its statem ents; to 
identify rum our and unconfirm ed reports; 
and to m ake am ends for publishing harm ful 
inform ation.
In his letter of com plaint, he w rote "Fortune 
telling is still illegal in Q ueensland. Courier 
presses higher interest rates' theory for 
weeks; bill rates m ove up a few  points; a 
b etter story  appears; rates g o  back  to  
normal. The sm all business person w h o  has 
to roll a Bank Bill w hen the com p letely false 
upw ard pressure is applied pays". Later, 
Mr. Sim pson added, "Not even  the Courier- 
Mail can produce evidence that interest rates 
w ill double".

The Courier-M ail replied that "interest 
rates are a m atter o f public interest" and 
a p p en d ed  th ree  further articles with  
s im ila r  s p e c u la t io n s :  " H o m e rates 
w a r n in g "  (18  A u g u s t )  rep o rtin g  
Treasurer Ralph W illis calling for wages 
calm ; "H om e b u yers  hardest hit" (18 
A ugust) reflecting th e financial opinions 
of banks and b u ild in e  societies; and "Rate 
rise w as too soon" (19 A ugust) w hich was 
a report d iscu ssin g  analysts' opinions of 
Australian Bureau o f Statistics' figures.
The Press C ouncil b elieves the article of 2 
A u gu st d oes not breach its principles. It 
is s im p ly  part o f th e on goin g  financial 
debate w hich  o f  its nature can contain 
sp ecu la tive  lan g u age, not d esigned  to 
m islead, but to inform , the reader.
The com plaint is d ism issed .

ABOUT THE PRESS COUNCIL
T h e  A u s tr a lia n  P r e ss  C o u n c il  w a s  
e s t a b l is h e d  in  1 9 7 6  w it h  th e  
resp on sib ility  o f p reserv in g  the freed om  
o f th e p ress w ith in  A u stra lia  and en su r­
in g  th e m ain ten a n ce o f th e h ig h est jour­
n alistic  standard s, w h ile  at th e sam e tim e  
serv in g  as a forum  to w h ich  a n y o n e  m a y  
take a com p la in t con cern in g  th e press.
It i s  f u n d e d  b y  th e  n e w s p a p e r  
in d u stry , and  its au th ority  rests on  the  
w illin g n ess  o f  p u b lish ers and  ed itors to 
resp ect th e C o u n cil's  v ie w s , to  ad h ere  
vo lu n ta r ily  to  ethical stan d ard s and  to  
ad m it m ista k es pub lic ly .
T he C ou n cil co n sists  o f 21 m em bers. 
A p art from  th e chairm an (w h o  m u st  
h a v e  n o  associa tion  w ith  th e press), there  
are 10 p u b lish ers' n o m in e es , sev en  
p u b lic  m em b ers, tw o  journ alist m em ­
bers an d  an  ed itor m em ber. T he n e w s­
papers' rep resen tatives are d raw n  from  
th e ranks of m etrop olitan , suburban and  
cou n try  p u b lish ers a s  w e ll as from  A A P. 
T he p u b lic  is represented  b y  p eo p le  from  
all w a lk s  o f  life , n o n e  o f w h o m  can h a v e  
had  a n y  p rev io u s con n ection  w ith  the  
press.)
T he P ress C ou n cil is  ab le to  am en d  its 
co n stitu tion  w ith  the a p p ro va l o f  its  
co n stitu en t b o d ies. S ign ifican tly , great 
im p ortan ce is  p laced  on  m em b ers actin g  
a s  in d iv id u a l s  r a th e r  th a n  a s  th e  
r e p r e s e n ta t iv e s  o f  th e ir  a p p o in t in g  
organ isation s.

Complaints Procedure
If y o u  h a v e  a co m p la in t a g a in st a 
p u b lica tio n , y o u  sh o u ld  first take it up  
w ith  th e  ed itor  or o th er  rep resen tative  
o f th e  p u b lica tion  con cern ed .
If th e  co m p la in t is  n o t  re so lv ed  to you r  
satisfaction , y o u  m a y  refer it to  the 
A u stra lia n  P ress C o u n cil. A  com p laint  
m u s t  b e  s p e c if ic ,  in  w r it in g , and  
a cco m p a n ie d  b y  a cu ttin g  or clear 
p h o to c o p y  o f th e  m atter com p la in ed  
of, w ith  su p p o r tin g  ev id en ce , if  any. 
C o m p la in ts  sh o u ld  b e  lo d g ed  w ith in  
th ree m o n th s  o f p u b lica tion .
T h e  C o u n c i l  w i l l  n o t  h e a r  a 
co m p la in t subject to  leg a l action  or, in  
th e  C o u n c il's  v ie w , p o s s ib le  leg a l 
a c tio n , u n le s s  th e  c o m p la in a n t  is  
w illin g  to s ig n  a w a iv er  o f  th e righ t to 
su ch  action .
A d d ress  co m p la in ts  or in q u ir ies  to:
E x ecu tiv e  Secretary  
T he A u stra lia n  P ress C ou n cil 
S u ite  3 0 3 ,1 4 9  C a stlereagh  Street 
S y d n ey  N S W  2000
For in fo rm a tio n  or a d v ice , te lep h on e  
(02) 2 61 19 30 ; ca llers from  o u ts id e  the  
S y d n ey  M etrop o lita n  area can ring on  
Free C all (1800) 02 5712.
A  b o o k le t  s e t t in g  o u t  i t s  a im s ,  
p ra ctices an d  p ro ced u res  is  ava ilab le  
free from  th e C o u n cil.

Managing Editor; David Hint; Ed iton Jack R Hetman 
kay-oni by McDonnell Hetman; Hinting? Fdnt Mall €) Australian Fresa Council, 1994




