
AUSTRALIAN PRESS COUNCIL NEWS, MAY 1995 13

JU'TZ**' , •. y '• 's'Cx̂ ' •• "•'• v '•> 4 'M  '/  -•■-- ■*• •■A ......................... ■■■■....■.■^----- ------- ■‘■*A •■••■ * ■■■■■ • ■*“  »•*■■* m 't - u A i i  -» I* ..1

ADJUDICATION NO. 771

REVISED VERSION 
Tlis adjudication was originally issued on 20 
Jamary 1995. The newspaper appealed on the 
grnind that it had not understood that there 
wire two complaints, not one. Having 
accepted that the newspaper had reasonable 
grmnds, the Council reconsidered and 
revised one aspect o f  its adjudication. As a 
remit, certain changes have been made to 
pwagraph 3 and a nciv paragraph 4 has been 
imerted.

Tie Press Council has upheld complaints 
nude by sporting official Arthur 
Tmstall against the Daily Telegraph- 
Mirror over a news report on an incident 
during the Commonwealth Games in 
Canada and a later feature profile on 
him.
Tie incident involved a reporter from a 
London paper who wrote that while 
trying to interview Mr Tunstall, the 
Australian Chef-de-mission at the Games, 
"he thumped andpunched me; he pushed 
and shoved me; he threatened me". This 
folowed Mr Tunstall's widely reported 
remarks on disabled a thletes at the Games.
Tie incident was shown extensively on 
T Y where the impression was given tha t it 
was Mr Tunstall who was under threat, 
net the reporter. Mr Tunstall said that the 
reporter had denied the original report 
and wasso reported in the Canadian press. 
Tie reporter, however, insists that the 
inddent took place as reported and says 
M: Tunstall's assertion of her denial 
resulted from his misreading of a gossip- 
column item. The Daily Telegraph- 
Mrror had front-page coverage of the 
incident on 18 August 1994. A news 
report published on 19 August 1994 (which 
is :he news report cited in the complaint) 
gave, in detail and with accompanying 
photographs, the British reporter's 
version of the incident. The Daily 
Telegraph-Mirror attempted to obtain 
further interviews with Mr Tunstall. He 
understandably referred them to the press 
liaison officer. As a result, Mr Tunstall's 
response, while sought, was not published. 
Four witnesses of the event, including the 
Vice-President of the Commonwealth 
Games Federation and an Australian

television producer, have informed the 
Council that Mr Tunstall did not assault the 
reporter.
Nevertheless, the impression left by the 19 
August news report was that Mr Tunstall 
had assaulted the reporter. This now needs 
to be redressed, and damage to Mr Tunstall's 
reputation restored. The prom inent 
publication of this adjudication should 
assist in this correction.
The second complaint from Mr Tunstall 
covered 21 points of alleged error in a profile 
on him which appeared under the headline 
"Arthur's sporting strife". This followed 
both his remarks on disabled athletes and 
his objecting to runner Cathy Freeman 
carrying the Aboriginal flag after winning 
her races.
It would be tedious to detail every point. 
Certainly there are errors, and the writer of 
the profile claims that they arise from the 
files used by him as the basis for his feature; 
he says that Mr Tunstall refused his re­
peated requests for an interview and thus 
the file references could not be checked. Mr 
Tunstall denies that he was approached for 
an interview.
Some of the errors are of little importance, 
and some of the incidents recorded can 
easily have differing interpretations. How­
ever the overall impression is that the article 
supported the reported critics' description 
of Mr Tunstall as "a bumbling old fool" 
whose manner and methods were archaic. 
Several points in Mr Tunstall's favour are 
made, but they are heavily outweighed by 
the negative.
The Press Council believes that overall Mr 
Tunstall was not treated fairly in the profile.
In making this adjudication, the Council 
considers that many media outlets in 
Australia went overboard in their reporting 
of the words and actions of Mr Tunstall at 
the Games. His rem arks inevitably  
provoked a vigorous response, but the wave 
of criticism that washed over him, while not 
entirely engendered, was certainly forced 
on its way by a wolf-pack of outrage.
Did no one support him in his positions? 
That seems unlikely given that he has since 
been re-elected President of the NSW 
Commonwealth Games Association, and 
elected Vice President of the Commonwealth 
Games Federation. With the exception of 
Stuart Littlemore's Media Watch and some 
press and radio commentators, little was

said in his favour in the media during the 
furore.
The Press Council believes that, no matter 
how outrageous statements or actions may 
appear to be, the supporting and contrary 
points of view  should alw ays be 
considered and even sought.
It is all too easy to run with the pack; it is 
a fault the press and the media in general 
should guard against.

ADJUDICATION NO. 778

The Press Council has dismissed a 
complaint by Michael Adamo against 
the Manly Daily.
There were several elem ents in Mr 
Adamo's complaint about the paper's 
reporting on 21 October 1994 of a court 
case in which he was cleared of assaulting 
a bus driver.
These elements included the use of the 
magistrate's name in the headline, that 
the evidence of the man he was alleged to 
have assaulted was reported "verbatim" 
while his was not, that the defence case 
was "merely skimmed over", thatsome of 
the evidence Mr Adamo thought was 
significant was overlooked and that the 
honorific "M r" w as om itted from 
references to him throughout the report.
Plowever, given the obvious space 
constraint on a newspaper that it cannot 
record every word of such a court case, 
the Press Council concluded that the 
report was fair and balanced and that the 
headline was not only unexceptional but 
accurately summarised the story.
On the question of honorifics, the report 
was in accordance with accepted news­
paper practice to omit honorifics in 
references to tire accused. However, the 
Council is of the view that it is now timely 
for this practice to be reviewed.

ADJUDICATION NO. 779

The Press Council has dismissed a 
complaint by the Northern Rivers Branch 
of the Sporting Shooters Association of 
Australia (SSAA) against the Lismore 
Echo newspaper.



14 AUSTRALIAN PRESS COUNCIL NEWS, MAY 1995

The sporting shooters complained about 
an article headed "DAAS (Doug Anthony 
All Stars) Guide to Fun", published in the 
Lismore Echo on 11 August 1994.
The article, noting the comedy group's 
appearance in Lismore two days later, 
said that the newspaper "at great expense 
to the management" had commissioned 
"an extensive guide to rural amusement".
There followed a satirical guide, written 
by a member of the DAAS, which 
suggested Echo readers should drink a 
vast amount of beer, buy "high calibre 
rifles with laser lights and snub nosed 
bullets" and drive "through the streets 
spotlighting Lismore locals. If you feel 
really tense drive to Byron Bay and waste 
some hip pies". The guide further 
suggested that if readers were arrested, 
they should start sobbing and blame 
society before burning down the 
University Union building and leaving 
Lismore quickly.
An Echo reader, J. W. L. Dittmar, wrote to 
the paper, identifying him self as a 
member of the SSAA. The letter, which 
was published in full, said theEcho should 
be ashamed for printing irresponsible 
rubbish adding: "I regard our view of gun 
ownership [as] far more enlightened".
In a subsequent complaint to the Press 
Council, the SSAA (Northern Rivers 
Branch) said the DAAS Guide to Fun 
"excites unstable people to gun-violence 
and arson".
The branch felt that "the high percentage 
of mental patients in the Lismore area 
could be influenced by such an article" 
and added: "No doubt if an 'incident' 
occurred like [the] Strathfield [massacre], 
the Echo would gleefully editorialise 
against 'guns'".
The Echo's entertainment editor, Simon 
Thomsen, said the article had been 
intended "to  convey the humorous 
nature of the Doug Anthony All Stars, as 
well as conveying some insight into the 
nature of DAAS's brand of humour".
In the Press Council's view, the news­
paper, in publishing a satrical article, did 
not breadi any of its principles and it 
fulfilled its obligations to those principles 
by promptly publishing the only letter 
objecting to the article it received.

ADJUDICATION NO. 780

Ken Barty complains that the Bendigo 
A dvertiser violates Press Council 
principle seven which relates to news­
paper discretion in matters of taste when 
it promoted (16 November 1994) a

competition about summer snake tales, 
entitled "My Dead Snake", on the grounds 
that such a com petition im plicitly  
encouraged readers to kill a protected 
species.
Readers were invited to submit, for pub­
lication and reward, firsthand evidence and/ 
or photographs which would substantiate 
the general claims rampant each season 
about the fearsome specimens.
The newspaper was obliged to reconsider 
the appropriateness of its competition when 
its readers responded not only with tales 
and photographs but with telephone calls 
and letters (which were published on 19 
November and 23 November) of strong 
protest against what were seen to be 
inducements to destroy snakes and the 
encouragement of behaviour risky to the 
person.
Consequently the competition was brought 
to an abrupt halt (30 November) by the 
editor who conceded in retrospect that, while 
some of the articles published could have 
been misconstrued, the newspaper had not 
intended to encourage illegal acts and that it 
had no intention of repeating the episode.
The Press Council does not consider that 
there was any breach of its principle relating 
to taste.
Snakes have always had a bad press, see 
Genesis, chapter 3, verse 14:
"And the Lord God said unto the serpent, 
because thou hast done this, thou art cursed 
above all cattle, and every beast of the field; 
upon thy belly shalt thou go, and dust shalt 
thou eat all the days of thy life ..." [King 
James version]
The complaint is dismissed.

ADJUDICATION NO. 781

A "letters-to-the-editor" wrangle over 
Roman Catholic Church doctrine has 
brought a complaint of unfairness to the 
Australian Press Council.
The complaint by reader and letter-writer 
William H Smith, of Kedron, Queensland, 
against the Courier-Mail newspaper has 
been dismissed.
Mr Smith's published letter to the news­
paper (21 December 1994) accused Arch­
bishop John Bathereby of a "gratuitous one- 
liner that even Christ must have found 
celibacy difficult". This, wrote Mr Smith, 
was "sacrilegious" and gave scandal to the 
laity.
This brought a letter of response (published 
on 24 December 1994) from AJ Dixon, 
finance general manger, Archdiocesan 
Offices, the Catholic Centre, Brisbane, 
saying among other things that Mr Smith's 
letter was defamatory of the Archbishop.

Mr Smith says he was denied the right of 
reply. The editor of the Courier-Mail says 
Mr Smith "wrote a provocative letter and 
got a provocative response".
The Press Council holds that the news­
paper was entitled to leave it at that.

ADJUDICATION NO. 782

The Press Council has dismissed a 
com plaint against the Sydney 
community paper CapitalQ Weekly over 
its coverage of the controversial annual 
general meeting of a charity, the Bobby 
Goldsmith Foundation (BGF).
Bo C Vilan complained that an article 
published in July last under the headline 
"Scandalplagues BGF elections" offended 
a number of the Council's principles 
dealing with truth, balance and mis­
representation and, as a result, damaged 
the standing of the charity.
The headline was strong but was over a 
story about an organisation with a 
membership of around 200 faced with 
another 100 or so applications for 
membership immediately before the 
meeting.
People seeking m em bership were 
reportedly supporters of a rival ticket to 
the incumbent committee and only a few 
of the applications were accepted by the 
meeting date.
Selection of the committee was obviously 
of vital interest to some people and was 
the subject of other letters and stories in 
Capital Q Weekly.
The Press Council believes that, while the 
story complained of could be read to 
favour one side over the other, overall the 
author presented both sides of the debate 
in a fair and responsible manner and that 
the community had the right to know of 
the upheaval in an organisation they were 
being asked financially to support.

ADJUDICATION NO. 783

In upholding in part a complaint against 
the Canberra Times, the Australian Press 
Council points out the problems that are 
created when a newspaper bases a report 
on a transcript of a meeting at which its 
reporter was not present.
Ali Kazak, Head of Delegation of the 
G eneral Palestin ian  D elegation in 
Australia, complained about a story in the 
Canberra Times of 14 October 1994, 
headed "Ali Kazak, PLO chief in clash".
The story said there had been a "clash" 
between Mr Kazak and Dr Nabil Sha'ath, 
the Minister for Planning and Inter-



AUSTRALIAN PRESS COUNCIL NEWS, MAY 1995 15

national Cooperation in the interim 
Palestinian Self-Governing Authority, and 
a close associate of Yasser Arafat, during 
Mr S h a 'a th 's  v isit to A ustralia in 
September.
The Canberra Times' story said Dr Sha'ath 
had had a secret meeting in Canberra with 
members of a pro-Israel group, Australia - 
Israel Publications (AIP), and it was 
during this meeting that the clash with Mr 
Kazak had taken place.
In his complaint, Mr Kazak said the 
meeting had not been secret and had taken 
place in Sydney, not Canberra. The source 
of the Canberra Times' story had been an 
unofficial transcript, and critical remarks 
by him interpreted by the newspaper as 
addressed to Dr Sha'ath had in fact been 
addressed to the AIP delegates. The 
suggestion of a "clash" was therefore 
incorrect. He had written to the news­
paper to this effect, his letter had not been 
published.
In reply, the newspaper conceded that the 
meeting had not been secretand had taken 
place in Sydney, not Canberra. It offered 
to publish a correction to this effect.
On the main issue of the headline, "Ali 
Kazak, PLO chief in clash", Mr Kazak 
claimed there had been a misreading of 
the transcript. The Canberra Times story 
said:

According to the transcript, Mr Kazak 
said: "Israeli troops killed two
Palestinians in tine last few days and it 
wasn't condemned by the Israeli 
Government. Why don't you tell 
Israel to recognise our right to self- 
determination?"
Mr Sha'ath replied: "Forgive him, he 
has difficulties with the changes ... 
Our dueller is still at his sword."

The heading and the story itself suggest 
that Mr Kazak, described by the 
transcript as "shouting", was addressing 
Dr Sha'ath, who had earlier in the 
meeting criticised his own leader, Mr 
Arafat, for not condemning terrorist 
attacks in Ramla, and allegedly closing 
down two newspapers.
In fact, Mr Kazak said he was not 
"clashing" with Dr Sha'ath, but was 
addressing his remarks to the AIP dele­
gation. In this interpretation, Dr Sha'ath 
was not "replying", but making a con­
ciliatory aside to the AIP members.
In the follow-up letter to Mr Kazak, the 
newspaper conceded that the remark had 
not been directed to Dr Sha'ath, but said 
that Dr Sha'ath had distanced himself 
from Mr Kazak's position, and this 
validated the word "clash", though ad­
mittedly with somewhat less strength.
The newspaper offered to add to its 
suggested correction a paragraph saying

that the remark by Mr Kazak had in fact 
been directed to the AIP group, and not to 
Dr Sha'ath.
Mr Kazak was not satisfied by this offer, 
however, on the grounds that it did not 
correct the misconception that he had 
"clashed" with Dr Sha'ath, a friend and 
political associate of many years standing.
The Press Council upholds Mr Kazak's 
objection to the word "clash" as it obviously 
arises from a mistake in reading the 
transcript, and the newspaper's suggested 
correction, though conciliatory, does not 
fully clarify the situation, at least in the 
mind of the general reader.

ADJUDICATION NO. 784

The Australian Press Council has upheld a 
complaint by the coordinator of the Cairns 
and Far North Environm ent Centre  
(C AFNEC) against an editorial in the Cairns 
Post.
The editorial of December 3,1994, strongly 
criticised  the Federal Environm ent 
Minister, Senator Faulkner, for having 
stopped work on a major development at 
Oyster Point, Hinchinbrook, near Cardwell, 
and said the Federal Government should 
allow a resumption.
Major claims in the editorial were that the 
Minister's decision "appears to have been 
based on little scientific evidence" and that 
the developer "had received all the 
necessary approvals" before the Minister 
blocked work.
The C AFNEC coordinator, Sean Purcell, said 
both claims were demonstrably wrong, 
based on correspondence between the 
Minister and his State counterpart, Molly 
Robson, obtained under Freedom  of 
Information legislation, as well as other 
openly obtainable documents, including 
Hansard reports.
He said all the information had been given 
by CAFNEC to the Cairns Post in repeated 
visits and letters before the editorial ran but 
was not published at that time. The main 
points had been printed later in major 
metropolitan and other newspapers.
Defending the editorial, the newspaper 
relied on a statement by the Queensland 
Premier that the developer had been given 
approvals. It also relied on a report that a 
scientific workshop set up by Senator 
Faulkner had reported there was not likely 
to be long-term environmental damage from 
the envisaged development.
The newspaper also made what appears to 
the Council to be a curious and contra­
dictory pair of claims that CAFNEC was too 
close to the issue to be objective, and that 
CAFNEC was not given "all that much say" 
as "it was not directly involved."

It is not the Council's role to tell editors 
what they should or should not print, 
even though it believes that in this case 
had any of the information sent to the 
paper been published at the time of the 
Premier's statement, as it was elsewhere, 
readers' perceptions of the issue could 
have been altered.
But having the inform ation in its 
possession and then writing an editorial 
based on premises that the information 
showed to be at best suspect, at worse 
false, the Cairns Post left itself open to the 
complaint of not presenting comment 
honestly and fairly.
Council principles say a newspaper is 
justified in strongly advocating its own 
views providing (among other things) 
that it does not misrepresent or suppress 
relevant facts. It is the Council view that 
the paper breached these tenets by its 
failure to publish facts that were vital to 
the editorial's balance.
On a separate issue relating to the above 
judgment, the Council criticised the 
CAFNEC coordinator for a press release 
issued by Mr Purcell on the eve of the 
Council hearing of the complaint.
The Council said the release, based on the 
fact that the Council had agreed to hear 
the CAFNEC complaint, went beyond fair 
comment. Part of it purported to 
summarise the Cairns Post arguments but 
in doing so omitted the main reasons 
given for the paper's actions, thus making 
the defence appear frivolous.

ADJUDICATION NO. 785

The A ustralian Press Council has 
upheld part of a complaint about a "vox 
pop" style report in The Advocate news­
paper in Burnie, Tasmania.
The report was based on the comments of 
visitors arriving in Devonport on the Spirit 
of Tasmania who were asked their views 
on a proposed link road between Smithton 
and Zeehan on Tasmania's west coast. 
An opponent of the road plan, Peter Sims, 
complained that the article was "typical 
of the biased reporting and skewed edito­
rial content that has, for many months, 
misled readers and distorted the facts on 
this issue".
Five of the six visitors quoted said they 
thought the proposed road was a good 
idea.
The Council found that, in the context of 
the fierce local debate, the article was 
unfair because the visitors were unlikely 
to be aware of all the issues the road 
involved. Indeed, one of the quoted 
supporters prefaced his remarks with the 
observation that he was not exactly sure



16 AUSTRALIAN PRESS COUNCIL NEWS, MAY 1995

where the road was.
However, in upholding this point of the 
complaint, the Council felt it was more a 
case of poor reporting than of deliberate 
bias.
The Council did not agree that the paper's 
extensive coverage of the controversy over 
a long period could be held to be biased.
Though The Advocate's position, as 
expressed in its editorials, supported the 
road, its news reports and numerous 
letters published canvassed all sides of 
the debate.

ADJUDICATION NO. 786

The Press Council has upheld a 
com plaint that a headline in the 
Weekend A ustralian breached the 
Council's principles with respect to the 
sensibilities of individuals. But it 
rejected a claim that the headline was 
racist.

( ---------------------------------------------------\

Applications are invited from interested 
persons in Tasmania and South Australia 
for appointment to the Australian Press 
Council as representatives of the 
public.
The Council is concerned to maintain the 
standards of the press and to that end 
adjudicates on complaints against the 
press, and considers matters affecting 
freedom of the press.
The Constitution of the Council provides 
that public members and alternates shall 
be appointed from persons otherwise 
unconnected with the press.
Further information may be obtained 
from the office of the Council:
Suite 303,149 Castlereagh Street, Sydney 
2000.
Telephone: (02) 2611930 or (1800) 025712 
Fax: (02) 267 6826

Applications should be addressed to the 
Executive Secretary, to reach him by 
30 May 1995.

Steve Campbell complained about the 
headline over a brief item reporting the 
death from cancer of a woman described 
as "one of the leading belly dancers in the 
Arab world".
Mr Campbell said the headline, "Belly 
Flop", treated the late dancer with con­

tempt and ridicule, and was racist. He 
contrasted it unfavourably with other, 
purely factual headlines in the column 
which also referred to deaths ("Child mur­
dered"; "Actor dies").

ABOUT THE PRESS COUNCIL
The Australian Press Council was 
es tab lish ed  in  1976 w ith  the 
responsibility  of preserving the 
freed o m  of th e  p ress w ith in  
Australia and ensuring the main­
tenance of the highest journalistic 
standards, while at the same time 
serving as a forum to which anyone 
may take a complaint concerning 
the press.

It is funded by the new spaper 
industry, and its authority rests on 
the willingness of publishers and 
editors to respect the C ouncil's 
view s, to adhere voluntarily  to 
ethical standards and to adm it 
mistakes publicly.

The Council consists of 21 members. 
Apart from the chairman (who must 
have no association with the press), 
there are 10 publishers' nominees, 
seven  p u blic  m em bers, two 
journalist members and an editor 
member. The newspapers' repre­
sentatives are drawn from the ranks 
o f m etrop olitan , suburban and 
country publishers as well as from 
AAP. The public is represented by 
people from all walks of life, none of 
whom can have had any previous 
connection with the press.

The Press Council is able to amend 
its constitution with the approval of 
its constituent bodies. Significantly, 
g reat im p o rtance is p laced  on 
members acting as individuals rather 
than as the representatives of their 
appointing organisations.

Complaints Procedure
If you have a complaint against a 
newspaper or periodical, you should 
first take it up with the editor or 
o th er re p resen ta tiv e  of th e  
publication concerned.

If the complaint is not resolved to 
your satisfaction, you may refer it to 
the Australian Press Council. A 
com p lain t m ust be sp ecific , in 
w riting, and accom panied by a 
cutting or clear photostat of the 
m atter co m p la in ed  o f, w ith  
supporting documents or evidence, 
if any. Complaints must be lodged 
within three months of publication.

T h e C ou n cil w ill n o t h ear a 
complaint subject to legal action or, 
in the Council's view, possible legal 
action, unless the com plainant is 
willing to sign a waiver of the right 
to such action.

Address complaints or inquiries to:

Executive Secretary
The Australian Press Council
Suite 303,
149 Castlereagh Street 
Sydney NSW 2000

For information or advice, telephone 
(02) 261 1930; callers from outside 
the Sydney Metropolitan area can 
ring on Free Call (1800) 02 5712.

A booklet setting out the a im s, 
practices and procedures of th e  
Council is available free from  the 
above address.


	(1995) 7(2)
	(1995) 7(2)_Submission
	(1995) 7(2)_Submission1

