
The Vision thing
The last issue of CU described the formation of Optus Vision in late 1994. What 

followed was struggle to secure content, and internal turmoil. . .

I n early 1995 the ow nership struc­
ture of Optus Vision had been  
set: Optus Communications and 

US cable TV com pany Continental 
Cablevision ow ned 47.5 percent each; 
Packers’ Publishing and Broadcast­
ing Limited (PBL) ow ned 5 percent. 
PBL had originally intended to invest 
more in the Optus group, but backed 
away -  reputedly as a result of Com­
munications Minister Lee’s refusal to 
allow Optus Vision to operate a closed 
network. However, PBL retained an 
option to increase its shareholding in 
Optus Vision to 15 percent by 1 July 
1997.

Optus Vision soon faced a com ­
petitor in Foxtel, a joint venture be­
tween News Corporation and Telstra 
which had arisen from the fallout 
surrounding the dissolution of the 
proposed ‘PMT’ (Packer M urdoch 
Telstra) consortium  in late 1994 and 
the creation of Optus Vision. The 
‘cable race’ was on, with Optus Vi­
sion seeking to pass 3.4 m illion 
homes, and Foxtel 4 million hom es, 
in 4 years. While policy makers and 
concerned citizens debated the m er­
its of infrastructure duplication, an­
other battle loomed: the struggle for 
pay television content.

The battle for content

With carriage issues decided, the pay 
television operators scram bled to se­
cure the content needed  to deliver 
multi-channel services. This w as to 
be fought on two fronts: dom esti­
cally, the operators w anted rights to 
sporting events; while internation­
ally all roads lead to Hollywood.

On the international front, Optus 
Vision obtained rights to Hollywood 
movies from the W arner Bros, Dis­
ney and MGM/United Artists studios, 
as well as from Village Roadshow,

Regency Films, and the w orld’s larg­
est sports program  supplier, ESPN.

In this arena, Foxtel suddenly 
found itself left high and dry and 
forced to negotiate with Australis 
Media, which had agreem ents signed 
with Universal, Param ount and Co­
lumbia Tri-Star studios. The subse­
quent programming rights cost Foxtel

an exorbitant $4.5 billion over 25 
years: a deal so expensive for Foxtel 
that w hen Australis appeared  close 
to receivership early this year, the 
Optus Vision-allied Packer orches­
trated a rescue package in order to 
keep Foxtel on the rack.

Nevertheless, no pay television 
operator escaped high prices for US 
program  rights, prices fuelled by com­
petitive desperation or highly opti­
mistic subscriber rate predictions. 
These predictions w ere habitually but 
misleadingly described as ‘projec­
tio n s’, since p ro jec tions actually 
‘project’ from som e initial data, and 
pay television was new  to Australia. 
Rather, predictions w ere generally

based on  a m odel of com pound anal­
ogy. Beginning with a base figures 
derived from take-up rates in other 
countries, particularly the US and the 
UK, a prem ium  was added to incor­
porate Australians’ fam ed rapid take- 
up  of new  technologies -  of which 
mobile telephones and video cas­
sette recorders w ere oft-cited exam­
ples.

Seven wooed
On the dom estic front, Foxtel and 
Optus Vision com peted for an alli­
ance w ith the sport-rich Seven Net­
work. Seven held the rights to Atlanta 
and Sydney Olympics, the AFL and 
ARU rugby union competitions, the 
Australian O pen tennis and a num ber 
of golf tournam ents. Many observers 
had thought it a foregone conclusion 
that Foxtel w ould be successful, since 
the partners in the Foxtel joint ven­
ture, Telstra and News Corporation 
Ltd both  ow ned substantial interests 
in Seven (10.9 percent and 14.9 per­
cent respectively). Optus Vision had 
in fact com plained to the Australian 
Broadcasting Authority (ABA) and 
the Trade Practices Commission that 
News and  Telstra w ere attempting to 
coerce Seven to join Foxtel.

As a result of these complaints, 
the ABA agreed to investigate the 
matter. It sought to establish w hether 
News controlled Seven, which w ould 
have b een  in breach of the cross­
m edia and  foreign ow nership  provi­
sions of the Broadcasting Services 
Act; and  w hether Kerry Stokes, w ho 
had  just purchased  a 13-3 percent 
stake in Seven, w as in a position to 
control Seven at a time w hen  he 
controlled  Channel Nine in Perth 
through his 20 percent interest in 
Sunraysia. The investigation was 
overshadow ed w hen  Seven, in an

Communications Update ♦18 ♦ October 1997



unexpected move, elected  to join 
Optus Vision instead.

Under the alliance, Seven was 
granted, am ong other things, 2 per­
cent equity in Optus Vision with an 
option to move to 15 percent by July 
1997, together with a 30 percent in­
terest in Optus V ision’s sports chan­
nels, an 8.33 percent interest in its 
movie channels and a $10 million 
signing on fee.

Super League

In early 1995, News Limited an ­
nounced a breakaway rugby league 
competition, ‘Super League’, which 
was to be broadcast on the Foxtel pay 
TV network. Rugby League w as con­
sidered the jewel in the crow n of 
Australian sports viewing; and the 
possibility that Foxtel could attain 
rights to the major -  or only -  dom es­
tic rugby league com petition was of 
serious concern to Optus Vision. It 
therefore agreed to bankroll the Aus­
tralian Rugby League, in return for 
the pay TV rights and nam ing rights 
to the ARL competition and other 
benefits.

News com m enced Federal Court 
proceedings against the ARL, alleg­
ing that the 5 year ‘loyalty agree­
m ents’ betw een the players, clubs 
and the ARL w ere en tered  into u n ­
der duress, as the ARL had feared the 
m ovem ent of players and clubs to 
Super League. Upon com m encing 
the hearings, News launched  a self- 
described ‘blitzkrieg’ of signings, 
contacting m any clubs and  players 
to its ranks. The ARL cross-claim ed, 
arguing that their com petition con­
stituted a joint venture betw een  par­
ties, and that the names, uniforms, 
colours and designs of the clubs w ere 
intellectual property w hich w ould  
be infringed if they w ere incorpo­
rated in Super League. O n a w ider 
econom ic scale, the Court w as also 
required to address the nature of the 
m arkets in w hich the business of 
rugby league is sold, in order to 
determ ine w hether the existing ARL

com petition  com prised anti-com ­
petitive activity w ithin the m eaning 
of trade practices law.

At first hearing in March 1996, 
Justice Burchett of the Federal Court 
upheld  the argum ents of the ARL and 
found there w ere fiduciary duties 
be tw een  the parties w hich  w ere 
breached. The court also found the 
loyalty agreem ents w ere not anti­
competitive, as the business of rugby 
league did not constitute a discrete 
market, but part of other markets, 
characterised by the nature of the 
audiences and media in which the 
sport was sold.

However, on appeal on 4 Octo­
ber 1996 the Full Court unanim ously 
reversed the original finding. It up ­
held Super League’s appeal against 
the original decision and set aside the 
initial orders, permitting the com ­
m encem ent of the Super League com ­
petition in 1997. Among its principal 
findings were that the ARL’s loyalty 
agreem ents w ere anti-com petitive 
and void; and that no joint venture 
existed betw een the ARL and the clubs 
-  m eaning that there w ere no fiduci­
ary duties betw een these parties that 
could have been breached or that 
News could have induced them  to 
have breached.

Despite the finding, subsequently 
upheld by the High Court, Optus 
Vision continued to commit to the 
ARL, announcing that m onth a fur­
ther $100 million rescue package. 
This brought to an estimated $210 
million the m oney sunk by Optus 
Vision into the ARL over a five-year 
period.

Head to head rollout
Throughout all this, ‘carriage’ issues 
w ere progressing. Optus Vision an­
nounced in Septem ber 1995 that it 
w ould overtake the Telstra Multime­
dia rollout by the end of 1996, by 
doubling the speed of its rollout to 
pass 2.3 million hom es by that time 
(com pared to about 2 million by 
Telstra).

A year later, on 20 September 
1996, O ptus Vision announced that it 
had signed up  in excess of 100, 000 
pay TV subscribers, w ith chief execu­
tive Geoffrey Cousins announcing his 
resignation on the same day. How­
ever, Optus Vision’s local telephony 
subscriber rates w ere less impres­
sive, indeed allegedly w ere minimal. 
The com pany had faced software 
problem s with its state-of-the-art net­
work, w hich it eventually contracted 
US com pany Motorola to help cor­
rect.

Higher in the public conscious­
ness, however, was the negative pub­
licity Optus Vision was receiving over 
the exploitation of its (or, correctly, 
O ptus Network’s) statutory immu­
nity from certain state and local envi­
ronm ental planning laws.

Honeymoon over

In O ctober 1996, the Seven Network 
com m enced a suit against Optus Vi­
sion, alleging that in granting a new 
option to shareholder PBL it had 
breached an agreem ent entered into 
am ongst the shareholders.

In August, Optus Vision had of­
fered PBL further rights to acquire 33 
percent of Optus Vision (acquiring 
the additional 13 percent from Seven 
in the event that it failed to exercise 
its option to increase its shareholding 
from to 15 percent) and improved 
rights in relation to the Optus pay TV 
sports channel. O ptus Vision was 
thought to have done so as a reward 
to PBL for its role in putting Optus 
Vision into a satellite joint venture 
with Australis Media. However, in 
allegedly doing so w ithout Seven’s 
knowledge or consent, Seven claimed 
that O ptus Vision and its other share­
holders had breached the sharehold­
ers’ agreem ent, giving Seven the right 
to acquire the remaining 98 percent 
of O ptus Vision it did not already 
ow n -  at 80 percent of its value.

Although Seven claimed that it 
was willing to pursue the m atter to its 
end -  contesting, for instance, that it

Communications Update ♦19 ♦ October 1997



Online but in the red
Can online news services make money?

could attract a foreign buyer -  Sev­
en ’s action was widely perceived by 
commentators and Optus Vision ad­
visers as an attempt to give Seven the 
opportunity to renegotiate its p ro­
gramming contract.

Subscriber blues

By early 1997, all Australian pay TV 
operators were thought to have fallen 
substantially behind their target sub­
scriber figures. O ptus’ estim ated fig­
ure of 150, 000 subscribers fell far 
short of its scheduled target of 450, 
000. As m entioned earlier, such short­
falls hit pay television operators badly, 
because the fees paid to Hollywood 
studios for programming rights w ere 
based partly on ‘guaranteed’ sub­
scriber numbers, leaving operators 
to pay for subscribers they did not 
have.

In March, Optus Communications 
moved to take full control of Optus 
Vision. By April, Optus Vision m ade 
no secret that it had entered into 
discussions with Telstra over cable- 
infrastructure sharing arrangements. 
On 24 April 1997, O ptus Com m uni­
cations announced it was to fully in­
tegrate its operations with O ptus Vi­
sion. The Optus Vision network, car­
rying local telephony and pay TV, 
w ould ultimately m erge w ith the 
O ptus C om m unications netw ork , 
which hauls long-distance and inter­
national telephony.

In June, Ziggy Switkowski’s asso­
ciation with Optus Communications 
and Optus Vision came to an abrupt 
end, being replaced with English­
man Peter Howell-Davies, the nom i­
nee of majority shareholder Cable & 
Wireless, placing O ptus into a hold­
ing pattern controlled by its UK over- 
lord. In August, O ptus appo in ted  
Australian Chris Anderson as its new  
CEO, an antipodean front m an hired 
partly to disguise the fact that Optus 
is now  a UK com pany which will 
primarily be run from London.

Alasdair Grant

A
 paradox of the information 
revolution is that while eve­
ryone agrees that information 
is valuable, most of us are not pre­

pared to pay for it, at least not in full.
Information consum ers are ac­

custom ed to being subsidised. Some­
times the subsidy comes from adver­
tisers, as in commercial broadcasting 
and  new spapers; som etim es from 
taxpayers, as in public broadcasting; 
sometim es from the creator of the 
information, as in many books which 
are written in effect for free.

And as the authors of a new  paper 
on online news services observe, the 
habit of subsidy is also firmly en­
trenched in our new est medium, the 
Internet.

Susan Mings and Peter White have 
released a paper Making Money From 
the Web?: Business models fo r  online 
news, part of La Trobe University’s 
Online Media Program. They quote 
the American researcher E.K. Meyer: 
‘Directly charging Internet users for 
information has met with substantial 
resistance, particularly am ong early 
adopters of the “Internet culture”. 
The Internet was created specifically 
to encourage free exchange of infor­
m ation am ong academic and gov­
ernm ent researchers. Users steeped 
in this tradition tend to view any 
commercial activity as infringing and 
hold one credo above all others: “In­
form ation wants to be free”.’

W hich actually means: ‘We w ant 
information to be subsidised’. Fair 
enough, perhaps, but this attitude is 
one of many problem s which con­
front new s organisations w hich are 
trying to establish Net publishing 
operations -  widely seen as strategi­
cally vital in the long term  -  without 
losing large am ounts of money.

Many new spapers now  have an 
online presence. According to the

W ebsite m aintained by Editor and  
Publisher magazine, there are now 
m ore than 1200 daily papers online, 
along with m ore than 500 weeklies, 
100 business papers, and a num ber 
of other specialised newspapers.

The vast majority of these are 
based in the United States, but Aus­
tralia is also well represented, with 
ten titles. The most important of these 
are the major Fairfax papers, includ­
ing The Age, Australian Financial 
Review and Sydney Morning Herald, 
and News Corp’s The Australian. A 
num ber of provincial new spapers 
have also d ipped  a toe in cyberspace 
(including the Illawarra Mercury, 
which will be handy for the research­
ers at Media Watch).

Most of these sites have appeared 
only in the past two or three years, and 
many more are likely to follow. But as 
White and Mings point out ‘There 
seem s to be some consensus that 
new spaper publishers’ (and others) 
rush to the Internet has vastly out­
stripped their understanding of how 
to profit from these endeavours’.

They identify four models for 
m aking information available on the 
W eb on a commercial basis. These 
m odels rely respectively on subscrip­
tions, advertising, transaction charg­
ing and ‘bundling’ with other Internet 
services.

The experience to date has not 
been  encouraging for the subscrip­
tion model, although there are some 
exceptions. The Wall Street Journal 
has succeeded in signing up  some
100,000 subscribers to its online serv­
ice, som e 60 per cent of w hom  are 
not print subscribers. Another serv­
ice, with m uch cheaper pricing, the 
Nando News Network, is also report­
edly doing reasonably well.

Many new spaper sites operate on 
a ‘teaser’ system, in which a certain

Communications Update ♦20 ♦ October 1997


